سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اتـــاق زیست

صفحه خانگی پارسی یار درباره

ویروس ها 11

تشخیص و درمان ایدز

پیش آگهی در افراد مبتلا به HIV نوید بخش نمی باشد . پاتوژن های فرصت طلبانه یا بد خیمی ها نهایتا اکثر بیماران ایدزی را می کشد . بررسی دراز مدت بیماران ایدزی نشان می دهد که در میانگین افراد آلوده به ایدز در چندین مرحله کاهش نقش سیستم ایمنی با کم شدن سلول های  CD4 از حد نرمال 1000- 600 در هر میلیمتر مکعب خون در عرض 7 - 5 سال به نزدیک صفر پیشروی می کند . گرچه سرعت کاهش نقش سیستم ایمنی از فرد مبتلا به فرد مبتلای دیگر تفاوت نشان می دهد و دلایل آن هنوز روشن نشده است . اصولا هر فرد مبتلا به HIV سرانجام در عرض 10 سال از تاریخ آلودگی اولیه دچار بیماری ایدز شده و بالاخره از ایدز دچار مرگ می شود .

درمان واقعی برای عفونت HIV شناخته نشده ، گرچه پژوهش های فراوانی در زمینه ی تهیه واکسن و شیمی درمانی انجام می گیرد. نوید بخش ترین داروی کشف شده تا به امروز شیمیایی بوده و فعالیت ریورس ترنسکریپتاز (reverse tranase)  (آنزیمی که اطلاعات ژنتیکی را که در RNA تک نواری وجود دارد ) این رترو ویروس (retrovirus) را به نسخه DNA مکمل تبدیل می سازد ، متوقف می کند . به عنوان مثال ، آنالوگ باز نوکلئوتیدی یعنی آزیدوتیمیدین(Azidothymidin ) باز دارنده موثر همانند سازی DNA است زیرا تشابه نزدیکی با تیمیدین داشته ولی فاقد نقطه اتصال درست به نوکلئوتید بعدی در زنجیره می باشد و بدین نحو به عنوان پایان گر زنجیره DNA عمل می کند . سایر داروهای ضد ایدز نحوه عمل نامشخص دارند ولی به هر حال علائم بالینی را در مبتلایان به ایدز در شرایط تجربی بهتر می سازد .

(IMOD داروی ساخت دانشمندان ایرانی که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن بیماران ایدزی می شود وآنان را در برابر این بیماری مقاوم می سازد و طول عمر وکیفیت زندگی آنان را ارتقاء می دهد)

 

( ادامه این مطلب را به امید خدا در هفته آینده خواهم نوشت )