سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اتـــاق زیست

صفحه خانگی پارسی یار درباره

تشکیل سلولهای خونی ازهمانژیوبلاست (1)

تشکیل سلولهای خونی ازهمانژیوبلاست

 

چکیده :

درک اینکه سلولهای خونی چگونه تشکیل می شوند از منظر زیست شناسی حائز اهمیت است همچنین در درمان بیماریهای خونی قابل استفاده است ومنجر به شناخت روشهای جدید برای تولید سلولهای بنیادی خونساز  (HSCs) می شود .

یابرای تولید دیگر انواع سلولهای خونی از سلولهای بنیادی جنینی  یا   سلولهای پرتوان القایی قابل استفاده است.

علاوه براین بیشتر فاکتورهای کلیدی رونویسی تنظیم کننده تکوین سلولهای خونی ابتدایی در انواع مختلف سرطان خون در گیر هستندودرک عملکرد آنها در طول تکوین طبیعی می تواند کمک به مقایسه بهتر در عملکرد آنها درطول خونسازی غیر طبیعی در سرطان بکند.

در این review ما درباره یافته های امروزمان در رابطه با تکوین خون از ابتدایی ترین پیش ساز هماتوپویتیک یعنی همانژیوبلاست که یک پیش ساز برای اجداد سلولی هماتوپوپیتیک و اندوتلیالی است بحث می کنیم .

مقدمه :

Hemangioblast

در اندامهای مهره دارمشاهدات که اجداد هماتوپویتیک و اندوتلیالی  باهم ودر  مکان آناتومیکی یکسانی تولید می شوند منجر به فرضیه ای در یک قرن پیش  شد که این سلولها از یک جد مزودرمی مشترک تولید می شوند به نام همانژیوبلاست .

تجمع سلولهای خونی بالغ اولیه ،اریتروسیت های ابتدایی ،با سلولهای اندوتلیال  ساختارهای کیسه زرده جزایر خونی نامیده می شوند .

این اریتروسیت های ابتدایی به طور موقتی تولید شده اند و این جریان آغازین ، به عنوان خونسازی اولیه تعریف شده که با تولید اجداد هماتوپویتیک معینی دنبال شده .

مطالعات اخیر نشان می دهد که جریان ابتدایی خونسازی تولید بعضی مگاکاریوسیتها وماکروفاژها را شامل می شود.

تکوین یک مدل آزمایشگاهی کیسه زرده در آزمایشگاه در شناسایی همانژیوبلاست در محیطزنده بسیارمهم است .

این مدل روی توانایی سلولهای بنیادی جنینی در تمایز  یک گروه بزرگ انواع سلولی شامل پیش سازهای خونی درآزمایشگاه پایه گذاری شده .

گروه Gordon keller یک پیش ساز را شناسایی کردند که آن را

blast colony forming cell (BL-CFC)

نامیدند که تشکیل یک کلنی بلاست را می دهد شامل هردو سلولهای اندوتلیالی و هماتوپویتیک که معادل آزمایشگاهی همانژیوبلاست را بیان می کند .

BL-CFC فاکتور رشد مجرای اندوتلیالی و مارکر مزودرمی Brachyury رابیان می کند .

با استفاده از این دومارکر گروه Keller در نهایت همانژیوبلاست را در in vivoدر گاسترولاسیون جنین های موشی ردیابی کردند .

این پیش ماده عمدتا در خط ابتدایی جنین جای دارد که دریک دوره کوتاه زمانی قابل شناسایی است.

این کار متعاقبا با شناسایی همانژیوبلاست در جنین زبرافیش با استفاده از سیستم ردیابی سلولی گسترش یافت.

این عقیده که هر جزیره خونی توسط یک همانژیوبلاست تولید شده اخیرا توسط ueno et al.به بحث گذاشته شد .یک آزمایش ردیابی سلولی اجدادی نشانگر این بود که جزایر خونی شامل خون و سلولهای اندوتلیال از منشا های clonal متفاوت هستند .

این یافته جدید بیان می کند که همانژیوبلاستها بطور مستقیم ازجزایر خونی  کیسه زرده نیستند .

این مرتبط با مشاهداتی است که پیش سازهای همانژیوبلاست در خط ابتدایی یافت می شوند بیان شده که تعهد هماتوپویتیک و اندوتلیال ازاین پیش سازها قبل از اینکه همانژیوبلاستها به جزایر خونی برسند اتفاق می افتد .

نظریه همانژیوبلاست با ادعایی که سلولهای هماتوپویتیک اغلب از سلولهای  Flk1- ایجاد می شوند مبارزه کرد تا زمانیکه سلولهای اندوتلیال از سلولهای Flk1+  به وجود آمدند .به هرحال این نتیجه با مطالعه اخیر رد شد که با استفاده از یک سیستم ردیابی ساده تر نشان دادکه اغلب سلولهای

 

هماتوپویتیک جزایر خونی و سلولهای هماتوپویتیک مقیم مغز استخوان بالغ زاده های سلولهای بیان کننده ی Flk1 هستند .

 

گرچه عقیده همانژیوبلاست معمولا به خونسازی جنینی مربوط است اما شواهدی برای حضور چنین پیش سازی در بزرگسالان وجود دارد خصوصا در انسانها .

ادامه دارد...