سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اتـــاق زیست

صفحه خانگی پارسی یار درباره

ویروس ها 16

برخی از راهکار های شیمی درمانی علیه ایدز

 

در این بخش برخی از داروها و مکانیسم عمل آنها ر ابیان می کنم :

 

1- آزیدوتیمیدین ZDV و AZT یا زیدوودین :

 باز دارنده ریورس ترنس کریپتاز ( پایانگر زنجیره ) تا نسخه در دسترس قرار دارد زمان زنده ماندن را افزایش داده و پیدایش عفونت های فرصت طلبانه را در بیماران ایدزی کاهش می دهد سمی برای سلول های استخوانی .

2- دی اکسی سیتددین ( ddC ) ، دی اکسی اینوزین ( didanosine ) ، استاوودین ( d4t ) ، لامی وودین ( 3TC ) :

بازدارنده ریورس ترانس کریپتاز ، بجای AZT مصرف می شود ، همراه با AZT در برنامه درمان چند دارویی بکار می رود اثرات سوء کمتر از AZP دارد .

3- فسفونوفورمات ، دکستران سولفات :

بازدارنده ریورس ترانس کریپتاز ، موثر علیه برخی عفونت های فرصت طلبانه ویروسی و مانع اتصال HIV به CD4 می شود اثرات سمی ندارد یا اثرات کمی دارد .

4- انترفرون آلفا :

جوانه زدن HIV را از سلول های آلوده کاهش می دهد . ضد تومور و علیه سندروم کاپوسی .

5- آمپلی جن :

محرک تولید انترفرون غیر سمی

6- CD4 محلول :

مانع اتصال HIV به سلول ها T می شود شکل مهندسی ژنتیکی شده CD4 .

7- بازدارنده های پروتئازی ( انواع مختلفی از ترکیبات ) :

داروهای تجربی که برای اتصال به پروتئازHIV طراحی شده است . مانع فرایند آماده سازی پلی پپتیدی ویروسی و بالغ و کامل شدن ویروس می گردد . 


ویروس ها 15

تشخیص آلودگی با HIV

در معرض HIV قرار گرفتن را میتوان از راه های ایمولوژیک تشخیص داد . رادیو ایمونواسی ( Radioimmunoassay =RIA ) و ELISA ( Emzyme – Linked Immunosorbent Assay ) برای جداسازی نمونه های خون بمنظور تشخیص آنتی کورهای ضد HIV ابداع شده است . آزمایش ELISA بویژه برای جداسازی نمونه خون فراوان با ارزش است و این امر در جلوگیری کردن از انتقال HIV از راه انتقال خون بسیار اهمیت دارد . آمار گیری نشان داده که 25/0%  از همه خونهایی که بوسیله داوطلبان هدیه می شود در کشور امریکا با ایمونوبلاتینگ (Western Blotting ) مورد تایید قرار گرفته است . تکنیک اخیر ترکیبی از وسایل تجزیه ای تخلیص پروتئین و ایمونولوژی می باشد .

انواع آزمایش های سریع دیگر ابداع و به بازار عرضه شده که در شناسایی افراد آلوده به HIV بکار میرود .در یکی از این آزمایش ها قطره ای از خون بیمار را با یک معرف مورد آزمایش قرار میدهد . معرف ها آنتی کور مهندسی شده است که یکی از محل های اتصال آن علیه آنتی ژن گویچه های سرخ و یکی دیگر علیه آنتی ژن سطحی HIV یعنی gr120 هدایت شده است . در آزمایش مثبت ، این آنتی کور دو نقشی گویچه های سرخ را با HIV اتصال تقاطعی می دهد و در نتیجه آگلوتیناسیون قابل رویت حاصل می شود . در آزمایش دیگر بزاق را به عنوان منبع ترشح آنتی کور علیه HIV به کار می گیرند .بزاق را در ظرف واجد آنتی ژن های ایموبیلیزه شده HIV جمع آوری می کنند . آنگاه آنتی کور دومی که به آنتی کور متصل شده و کونجوگه شده به انزیم افزوده می شود . بعد از اضافه کردن سوبسترای انزیمی واکنش مثبتی با تولید فراورده رنگی ( همانند روش ELISA ) نشان داده می شود . روش های سریع برای راحتی حداکثر ، سرعت ( دقیقه بجای ساعت یا روز برای ELISA یا ایمونوبلات ) ، افزایش عمر قفسه ای ، قابل حمل بودن و آسان بودن کاربرد و تفسیر نتیجه طراحی شده است . مع هذا ، بطور کلی آزمایش های سریع حساس و دقیق تر از ELISA HIV و Immunoblot HIV نمی باشد .

همه آزمایش ، هر قدر هم حساس و دقیق باشد ممکن است افرادی را که بتازگی مبتلا شده اند و هنوز پاسخ آنتی کوری در آنها پدید نیامده ( این مدت می تواند از 6 هفته تا یکسال طول بکشد ) نتواند شناسایی نماید . بر خلاف این معایب ، این آزمایش ها سلامت کلی خون را به ما نشان می دهد و آمار نشان می دهد که خطرات ناشی از HIV از طریق خون یا فراورده های آن امروز بسیار پایین است و هرج و مرج جنسی و مصرف دسته جمعی مواد مخدر از راه درون سیاهرگی راه های اصلی آلودگی با HIV محسوب می شود . امروزه برخی بیماری های ویروسی بار دیگر ظاهر شده و یا از دگرگونی ژنتیکی ویروس های قبلی به وجود آمده است .  


ویروس ها 14

( از شما دوست عزیز بدلیل تاخیر چند هفته ای در وارد کردن مطالب عذر خواهی می کنم )

 واکسن های ایدز ( ادامه مطلب )

اقدام دیگر به کار بردن آنتی کور های آنتی ایدیو تیپیک ( anti-idiotypic antibodies) می باشد . در این راه آنتی کورهای CD4 به عنوان آنتی ژن به کار گرفته می شود . آنتی کورهای حاصل علیه ایدیوتیپیک ( محل اتصال ) بایستی به آرایش مولکولی CD4 شباهت داشته باشد . آنتی کورهای آنتی ایدیو تیپیک بمقدار کافی بایستی به وسیله میانکش شبیه میانکش pg120CD4 به ذرات HIV متصل گردد . یک راه منسوب این پروتئین که آن را CD4 محلول می نامند ( و یک فراورده تکنولوژی DNA نوترکیب) می تواند با HIV میانکش انجام داده و اتصال خود را به سلول های T سالم واجد CD4 متوقف سازد .

تا کنون واکسن موثر ایدز در دسترس قرار نگرفته و بعلاوه ، واکسن ایدز باحتمال قوی در درمان اغلب بیماران که قبلا مبتلا شده اند اثری ندارد زیرا این افراد سیستم ایمنی ضعیف پیدا کرده اند و در معرض تعداد زیادی از ویروس ها قرار گرفته اند . اغلب این افراد فاقد نقش طبیعی سیستم ایمنی بوده و نسبت به واکسن پاسخ نخواهند داد . بدین نحو ، بر خلاف پیشرفت های قابل ملاحظه ای که در درک مولکولی HIV و صفات بالینی بیماری ایدز در این راه بدست آمده ولی هنوز آموزش عمومی درباره ایدز و اجتناب از رفتار پر خطر ابزارهای مهم و اصلی جهت مبارزه با ایدز محسوب می شود . واکسن هایی که در حیوانات خویش زاد موفقیت آمیز بوده الزاما در انسان ممکن است نتیجه خوبی ببار نیاورد زیرا انسان غیر خویش زاد می باشدو برخی نتایج حاصل از تجربیات بر روی حیوانات ممکن است در انسان بدست نیاید .


ویروس ها 13

واکسن های ایدز

تاکنون پیدایش تغییر ژنتیکی HIV مانع تهییه واکسن علیه ایدز بوده است . یک واکسن بالینی شامل آنتی کور ها علیه پروتئین پوششی ویروس یعنی pg120 همینطور متوقف کردن میانکش بین CD4 و pg120 و نهایتا متوقف کردن پیدایش آلودگی باشد .مع هذا ، این اقدام تا کنون موفقیت آمیز نبوده است زیرا ژن کد کننده pg120 فراوان جهش پیدا کرده و تغییر یافتگان آنتی ژنیک پروتئینی می شود که بوسیله آنتی کور ها شناخته نمی شود . جالب ترین نتیجه حاصل از تجربیات بالینی ایمن سازی از بکار بردن واکسن های زیر واحدی بدست آمده که در آنها از ژن های چندین پروتئین پوششی HIV را در ویروس واکسینیا یا ذره آدنو ویروس مهندسی کرده اند . با بکار بردن این ویروس های بی ضرر به عنوان ناقل های بیانگر و محملی برای رها سازی آنتی ژن های HIV چندین واکسن زیر واحدی نشان داده که پاسخ قوی بالینی ( هومورال و سلولی ) علیه HIV پدید می آید . کاربرد بالینی تجربیات با واکسن های زیر واحدی در دست بررسی است .

سایر واکسن های قوی شامل HIV سالم کشته شده یا غیر فعال شده است . این واکسن های غیر فعال شده تنها کاربرد در افراد آلوده به HIV دارد . زیرا غیر فعال سازی %100 ، HIV را ممکن است نکشد و در معرض قرار دادن افراد غیرآلوده حتی به خطر کوچکی از آلودگی HIV غیر اخلاقی است .برخی از آزمایشگاه ها به بررسی احتمال تولید واکسن های زنده ضعیف شده پرداخته اند . از این راهکار واکسنی به دست آمد که معلوم گردید افراد آلوده به HIV-2 ویروس منسوبی که شکل خیلی خفیفی از ایدز را با دوره کمون بسیار طولانی تولید میکند ناقلین را در برابر آلودگی با HIV-1 سویه مولد بیماری شدید ایدز حفاظت می بخشد . مع هذا خطرات جدی و بالقوه وجود دارد . به عنوان مثال ، ویروس وارد شده میتواند سرطان تولید نماید . پیدایش جهش ممکن است ویرولانس آن را بار دیگر فعال سازد و معایب دیگر .

(ادامه این مطلب را به امید خدا در هفته آینده خواهم نوشت)    


ویروس ها 12

تشخیص  و درمان ایدز ( ادامه مطلب قبل )

مقاومت به داروهای آنالوگ نوکلئوسید در HIV امروزه دشواری بزرگی محسوب می شود و علت این امر تولید تعداد انبوه ویریون هاست که در آن HIV هر 30 ساعت همانند سازی می کند . بدین طریق ، سرعت جهش طبیعی سویه های مقاوم HIV را در عرض چندین هفته میسر می سازد . در نتیجه ، در هر فردی که با تک تک داروهای شیمیو تراپوتیک درمان می شود ، معمولا با آنالوگ های نوکلئوسیدی ، پیدایش سویه های مقاوم HIV را میتوان پیش بینی کرد . اخیرا دارو ها را به صورت دوتایی تجویز می کنند . به عنوان مثال ، AZT به همراه 3TC کاهش قابل ملاحظه ای در بار ویروسی در اکثر بیماران در دراز مدت بدون تولید جهش یافتگانHIV  به هر دو دارو نشان داده است . این درمان با ترکیب داروها امروزه روش انتخابی محسوب می شود . متاسفانه ، امروزه مؤثرترین راهکار دارویی شامل آنالوگ های نوکلئوسیدی بوده و بیماران از اثرات سوء و سمیت این قبیل دارو ها نیز رنج می برند . مع الهذا ، رده ی جدیدی از دارو ها تجربه می شود . این دارو ها را روی هم رفته بنام ( بازدارنده های پروتئاز ) می نامند و آنها پروتئاز HIV را که مسئول گواردن پلی پپتید اطراف HIV به صورت پروتئین های نقش پرداز می باشد ، متوقف می سازد . این پروتئاز هدف جالبی برای داروهای شیمیوتراپوتیک است زیرا شبیه هیچ یک از پروتئین های انسانی نیست و از این جهت اثرات سوء و سمی به لحاظ تغییر دادن نقش میزبانی ندارند . این دارو ها تعداد ویروس ها را فوق العاده کاهش می دهد و در شرایط آزمایشگاهی آنها با آنالوگ های نوکلئوسیدی در متوقف کردن همانند سازی HIV بطور سینرژستی عمل می کنند . باز دارنده های پروتئازی ، باحتمال نسل جدیدی از عوامل موثر شیمی درمانی HIV باشند .

               ( مطلب هفته ی آینده : واکسن های ایدز)