سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اتـــاق زیست

صفحه خانگی پارسی یار درباره

فرمون ها 2

 

ارگان های تولید کننده فرمون ها در انسان:

مهمترین اندام تولید کننده فرمون پوست است که شامل غدد  آپوکرینی چربی دار می باشد که تا زمان بلوغ تحت تاثیر هورمون های جنسی  فعال نمی شود. مکان هایی که این غدد دارای بالاترین تراکم هستند عبارتند از:

زیر بغل ،پستان ها ،دستگاه تناسلی خارجی ،نواحی مخرجی ،نواحی اطراف دهان نظیر لب ها ،پلک ها و لاله ی گوش.

در انسان ترشح فرمون ها باعث جذب دو جنس به یکدیگر شده و در زن ها باعث بالارفتن حساسیت سیستم عصبی  سمپاتیک می شود که تحت اثر فرمون های مردانه به نام آندرستنون h  رخ می دهد.

فرمون های زنانه  به نام آندرستنول معروف اند.

ترشحات واژینال به عنوان منبع مهمی در ترشح فرمون ها می باشند که درک آن ها توسط جنس مذکر باعث القاء تغییرات هورمونی می شود. این ترشحات دارای اسید های چرب زنجیره کوتاه هستند به همراه مقداری اسید استیک که  پیشنهاد شده در بالا و پایین رفتن سطوح هورمونی در طی قاعدگی نقش دارند.

 

طی تحقیقاتی  ثابت شده که  اسیدهای آلفاتیک تبخیری در انتهای مرحله ی فولیکولار  افزایش داشته و در فاز لوتئال کاهش چشمگیری داشتند. در مطالعه ای در ارتباط با این طرح مشاهده شد که در زنانی که به روش های خوراکی در حال جلوگیری از بارداری هستند مقادیر کمتری از این اسید های تبخیری مشاهده شد و همچنین تغییرات ریتمیک در طی چرخه ی قاعدگی آ ن ها مشاهده نشد.

 

مطالعات انجام شده در رابطه با اثبات وجود و عملکرد فرمون ها در انسان:

¡       دانشمندی به نام راسل توانایی خوابیدن نوزادان را مورد آزمایش قرار داد زمانی که آن ها در آغوش مادران خود بودند و به این نکته رسید که زمانی که مادری قبل از به آغوش گرفتن نوزادش بدن خود را با صابون های حلال چربی و قند شسته باشد توانایی نوزاد در خوابیدن کم میشود و همچنین اگر این اتفاق در مورد وسیله ی بازی مورد علاقه نوزاد رخ دهد نوزاد آن را رد می کند . این دلیلی بر تاثیرات فرمون ها در شناسایی مادر از دیگران می باشد.

¡       یک مطالعه ی عجیب نشان داد فرمون های مردانه اگر در قسمت لب بالایی در زنان مبتلا به بی نظمی قاعدگی قرار گیرند حاوی اثرات منظم کننده بر چرخه ی قاعدگی هستند.(تاثیرات درمانی)

¡       در مطالعه ای دیگر اثبات شد دخترانی که با ناپدری در یک خانه زندگی می کنند زودتر از همسالان خود که در خانه با مادر تنها یا با پدر خود هستند  به بلوغ می رسند.

¡       مطالعه ای دیگرنشان داد رایحه ی منتشره از غدد عرقی قندی مردانه باعث افزایش غلظت کورتیزول در خون زن می شود که حاکی از توانایی برای بالانس کردن ترشحات پاراکرینی در جنس مخالف می شود.

 

 


فرمون ها 1

 

فرمون ها فقط در جهان زنده یافت می شوند و مواد آلی قادر به سنتز آن ها نمی باشند.

فرمون ها جز اولین بنیان گذاران روابط درون اجتماعی هستند.

این پیامبر های شیمیایی در بیرون از بدن منتقل می شوند و دارای اثرات مستقیمی بر روی سطوح هورمون ها و رفتارها می باشند.

کلمات کلیدی در این مطلب عبارتند از : لیبیدو ، سیستم وامرونازال ،رفتار،تولید مثل،رایحه و انسان

مطالعات بر روی فرمون ها در انسان به دلیل عدم راحتی در کنترل و اندازه گیری بسیار مشکل و حمایت از این نوع مطالعات در وضعیت ضعیفی قرار دارد.

ارتباطات وابسته به حس بویایی انسانی می تواند به وسیله ی فرمون های مشخصی ایجاد بشود که نقش اساسی در رفتار و بیولوژی تولید مثلی دارند.

فرمون ها دسته ای از مولکول های سیگنال دهنده هستند که در ترشحات و مایعات بدن از جمله ادرار ،عرق ، غدد تخصصی اگزوکرین و ترشحات موکوس های جنیتال یافت می شوند.

دسته بندی فرمون ها:

1-آزاد کننده:تولید کننده ی تغییرات کوچک و کوتاه رفتاری هستند و نقش آن ها در جذب و دفع می باشد.

2-اولیه :تولید کننده ی تغییرات بزرگ و بلند مدت در رفتار ها هستند و در تکوین رفتار ها با فعال کردن محور هیپوتالاموس-هیپوفیز- آدرنال نقش دارند.

انواع فرمون ها:

انواع این مواد عبارتند از:جمع کننده،اعلام خطر کننده ،نمایشی ،قلمرویی ،دنبال کشنده ،اطلاعاتی و جنسی

 

سیستم اصلی حس بویایی برای فهم مولکول های معطر مرسوم می باشد و سیستم وامرونازال کاملا برای ردیابی و آشکار سازی فرمون ها تخصصی شده است . در انسان این سیستم به عنوان یک اندام وستجیال فرض شده است اما تحقیقات مختلف ثابت کرده اند که عملکرد مجزای حسگر های این سیستم اجازه ی ردیابی فرمون ها را داده است.

ادامه دارد ....