سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اتـــاق زیست

صفحه خانگی پارسی یار درباره

کوسه ی شنی 2

Conservation

The sand tiger shark is managed by the Highly Migratory Species Fishery Management Plan (FMP). However, sand tiger sharks have also been used for fishmeal and oil (from its liver), and its fins are used for the Asian sharkfin trade. Sand tigers are very susceptible to fishery exploitation because they aggregate in large numbers during the mating season at particular coastal spots. These aggregations have been targeted in the past by fisheries.

The sand tiger shark is a U.S. National Marine Fisheries Service species of concern. Species of Concern are those species about which the U.S. Government"s National Oceanic and Atmospheric Administration, National Marine Fisheries Service, has some concerns regarding status and threats, but for which insufficient information is available to indicate a need to list the species under the U.S. Endangered Species Act.

Species

The family contains four species, in two genera:

References

1.        ^ a b Froese, Rainer, and Daniel Pauly, eds. (2009). "Odontaspididae" in FishBase. January 2009 version.

2.        ^ http://www.gma.org/fogm/Carcharias_tarus.htm

3.        ^ Grzimek"s Animal Life Encyclopedia

 Sand shark


کوسه ی شنی 1

با سلام به شما دوستان عزیز .

ضمن عرض تبریک سال نو تصمیم گرفتم یک مطلب جدید در مورد یکی از شگفت انگیزترین موجودات در مورد جنین شناسی را قرار بدم امید وارم لذت کافی را ببرید.

Sand shark

Sand sharks, also known as sand tiger sharks or ragged tooth sharks, are lamniform sharks of the family Odontaspididae (or sometimes - but incorrectly - referred to as Carchariidae). They are found worldwide in temperate and tropical waters, including on both sides of the Atlantic coast, but most notably in the Western Indian Ocean and in the Gulf of Maine.[citation needed] There are four species in two genera. Sand sharks are the only known shark to surface for gulps of air. They store the air in their stomachs which allows them to float motionless in the water as they hunt for prey.

Deion

Sand sharks have a large second dorsal fin. They grow up to 3.9 metres (13 ft) in adult length.[1] A Sand Shark can reach up to 250 pounds, which is quite light compared to other sharks. The body tends to be brown in color with dark markings in the upper half. They possess a rudimentary swim bladder[citation needed] - a highly unusual feature in sharks - which enables them to have fine control over their buoyancy compared with other sharks. Their needle-like teeth are highly adapted for impaling fish, their main prey. Their teeth are long, narrow, and very sharp with smooth edges, with one and on occasion two small spurs, "denticles", on either side of the jaw.[2]

Reproduction

Sand sharks only develop two embryos, one in each uterus. The strongest pups eat other embryos and any other unfertilized eggs in a process called "intrauterine cannibalism" before being born. They have a gestation period of about 9 to 12 months. A female Sand Shark becomes sexually mature when she reaches 2 meters long. At birth, Sand Sharks are already 1 meter long.[3]

ادامه دارد...


ببر روسی در باغ وحش تهران تلف شد؟!!!

 

 

 ابتدا بخوانید از سیاست و عملکرد روسها: 

 

پلنگ قفقاز (یا همان پلنگ ایرانی)Persian Leopard   در سال1920 به علت شکار بی رویه از کوهای قفقاز در نزدیکی جنوب روسیه ناپدید شد.در بخشی از تلاش برای احیاء نسل این پلنگ Vladimir Putin   نخست وزیر فعلی روسیه دو قلاده لئوپارد نر را به عنوان پیشکشی و هدیه از ترکمنستان دریافت کرد و همان موقع گفت که امیدوار است بتواند از ایران هم پلنگ بگیرد.

پوتین در سال قبل دوقلاده پلنگ ترکمن را در محیط وحش رها سازی کرد و حالا این دو پلنگ ماده احتیاج به دو پلنگ نر برای تولید مثل داشتند،بررسی های روسها پیرامون پلنگ های ایرانی و ترکمن ادامیه یافت(لئوپارد های ایرانی در ناحیه مرزی دو کشور زیست میکنند).

جالبه بدونید که در اون روزها،روسها موضع گیری های سختی در مورد برنامه صلح آمیز هسته ای کشورمون داشتند،با این حال Peskov   سخنگوی پوتین اعلام کرد که: این موضوع نمیتونه سدی در برابر دریافت گربه های وحشی ایرانی باشه.

وبدین ترتیب روسیه طی درخواستی از ایران خواستار کمک ایران برای احیاء نسل پلنگ قفقاز شد و با موافقت ایران با این انتقال(همراه با انتقال ببرهای روسی) انجام شد،بدون اینکه زمینه سازی زیستی مناسبی از جانب ایران پیش بینی شده باشه!!! 

 

و اکنون

ببر نر وارداتی به ایران که با مرگ خود پروژه 5 میلیارد تومانی را پایان داد حتی از دیدن "تصویر " خود در استخر هم وحشت‌زده می‌شد، ببر دست‌آموزی که عنوان احیاکننده نسل "ببر مازندران " را با خود به یدک می‌کشید. 

به گزارش فارس، ببر نر سیبری که اردیبهشت امسال به ایران وارد شد حاصل تفاهم‌نامه مشترک سازمان محیط زیست ایران و روسیه بود برای احیای نسل منقرض شده "ببر مازندران"
محیط زیست برای ورود 2 قلاده ببر از سیبری پروژه‌ای را تعریف کرد که رئیس سازمان محیط زیست بودجه مورد نیاز برای آن را 5 میلیارد تومان اعلام کرد.

ببرهای روسی که مسئولان سازمان محیط زیست آن‌ها را به چشم قهرمانان زنده کردن یک نسل منقرض شده می‌دیدند، به چشم کارشناسان حیات وحش تنها حیواناتی دست‌آموز و غیروحشی بودند که پس از گذشت 8 ماه از انتقال آن‌ها به ایران (باغ وحش پارک ارم تهران) با مرگ ببر نر، پیش‌بینی‌های کارشناسان حیات وحش درست از آب درآمد و ببر نر با یک "بیماری " جان داد، "ایدز گربه‌سانان "، "مشمشه " و شاید بیماری ناشی از خوردن "گوشت خر ".
ببر نری که صبح روز پنجشنبه (9 دی) در باغ وحش پارک ارم جان داد همان ببری بود که محمدباقر صدوق، معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست، اول خردادماه اعلام کرد: ببر نر از دیدن تصویر خود در استخر وحشت زده می‌شود.

با فرض اینکه سازمان محیط زیست قادر است از "ببر سیبری " برای ما "ببر مازندران " احیا کند آیا سرمایه‌گذاری 5 میلیارد تومانی روی ببر "غیرطبیعی " که حتی از دیدن تصویر خودش هم وحشت می‌کند، منطقی است؟ آیا بهتر نبود ببرهایی که سازمان محیط زیست در مقابل ارائه 2 قلاده پلنگ به روسیه، تحویل گرفته است کمی کارشناسی‌شده انتخاب می‌شد تا با کمترین ناملایمت محیطی از پای درنیاید؟ موضوعی که معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست یک ماه پس از ورود این ببرها به آن اشاره کرد:  ببر ماده از جنگل گرفته شده است ونسبت به ببر نر وحشی است " یعنی ببر نر از کجا آمده است غیر از این است که در محیطی "پاستوریزه " رشد پیدا کرده و آسیب‌پذیر است؟

حساسیت و آسیب‌پذیری که بالاخره پنجشنبه هفته گذشته با مرگ این ببر نر علنی شد.

پیش‌بینی موفقیت 100 درصدی طرح به کجا انجامید؟
--------------------------------------------------------------------

هوشنگ ضیائی؛ مسئول پروژه احیای ببرهای مازندران پیش‌بینی می‌کرد که پروژه احیای ببرهای مازندران از ببرهای سیبری 100 درصد به موفقیت بینجامد. ضیائی معتقد بود: در صورتی که همه حمایت کنند و با توجه به اقدامات رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، پیش‌بینی می‌کنم 100 درصد طرح با موفقیت انجام شود.
وی با اشاره به این که‌ ببرها در 5 سالگی می‌توانند جفت‌گیری کنند، امیدوار بود "ببرهای سیبری 2 سال دیگر بچه‌دار ‌شوند. "

این در حالی‌است که اسماعیل کهرم، دکترای حیات وحش و کارشناس بین‌المللی حیات وحش از همان روز اول انتقال این ببرها به ایران اعلام کرد:  ژن ببر مازندران 100 درصد احیا نمی‌شود.
به گفته وی این ببرها در "اسارت " رشد کرده‌اند و سازمان محیط زیست می‌خواهد از آن‌ها ببر مازندران را احیا کند در حالی که ببر در قفس و اسارت احیا نمی‌شود و اگر حیوانی در قفس افتاد دیگر وحشی نیست. گونه‌های جانوری وحشی باید حداقل هفته‌ای دو شکار به شکل طبیعی داشته باشند که ما در ایران جایی نداریم که دو قلاده ببر را به صورت طبیعی نگه داریم تا بتوانند به شکل طبیعی تغذیه کنند.

این دکترای حیات‌وحش معتقد است:  اقدام سازمان محیط زیست در انتقال ببرهای سیبری به ایران در سطح باغ‌وحش‌ها است نه در حد یک سازمان محیط زیست.
ایران در ابتدای قرن بیستم یعنی 110 سال پیش 8 گونه ببر داشت که 3 گونه از آنها کاملاً منقرض شد و یکی از این 3 گونه ببر مازندران یا همان ببر هیرکانی بود، در نتیجه ببر مازندران در همان سال برای همیشه منقرض شد. اینکه می‌گویند ببر "آمور " شبیه ببر "مازندران " است درست است اما همه ببرها هم‌خانواده و شبیه هم هستند و مهم این است که ژن و نژاد آنها متعلق به کدام منطقه است.

میانکاله؛ خانه‌ای که به عمر ببر‌ نر کفاف نداد
---------------------------------------------------------

میانکاله، منطقه تحت حفاظت محیط زیست در استان گلستان قرار بود زیستگاه این 2 ببر وارداتی شود. زیستگاهی که با دست دست کردن محیط زیست به عمر ببر نر کفاف نداد.

به گفته محمدی‌زاده؛ معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان محیط زیست 5 میلیارد تومان بودجه برای فراهم‌کردن شرایط زیست ببرها مورد نیاز بود، بودجه‌ای که آن‌قدر تأمین نشد تا ببر نر مرد.

ضیائی؛ مدیر پروژه احیای ببر مازندران از میانکاله تحت عنوان "آغل " یاد می‌کند چون این منطقه نه تنها امکانات اولیه زیست جانوران را ندارد بلکه پوشش گیاهی آن هم توسط دام‌های موجود در این منطقه از بین رفته است و دامداران منطقه حتی علوفه را نیز از بیرون از این منطقه تهیه می‌کنند.

منطقه‌ای که اگر قرار بود ببرها در آن رهاسازی شوند یا باید گرازهای منطقه خوراک ببرها می‌شدند یا مرال‌هایی که انسان‌ها در آنجا رهاسازی می‌کردند.

قرار بود برای احیای ببر مازندران 35 کیلومتر آخر جزیره میانکاله آماده‌سازی شود.

صدوق؛ معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست در رابطه با تناقض‌های موجود درباره میزان وسعت زیستگاه اختصاص داده شده به ببرهای وارداتی، گفته است: فضایی که در حال آماده شدن است 10 هکتار است، اما در آینده تغییر خواهد کرد و تمام جزیره میانکاله به ببرهای وارداتی اختصاص داده می‌شود.

احساس حقارتی که نتیجه‌اش "مرگ ببر " شد
------------------------------------------------------------

معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست با انتقال ببرها به ایران اعلام کرد: " اگر بالای میلیارد‌ها تومان در این زمینه سرمایه‌گذاری شود ارزش دارد؛ زمانی که در فرودگاه روس‌ها ببرها را با امکانات بسیار بالایی آوردند و پلنگ‌ها را بردند، احساس حقارت کردیم. در روسیه برای این‌گونه تحقیقات سرمایه گذاری می‌شود و مسئولانشان توجه زیادی به این امر دارند. "

آیا بهتر نبود درباره پروژه‌ای که مسئولان محیط زیست این‌قدر به ارزش آن واقف هستند و کمبود امکانات داخلی را می‌بینند، کمی دقت نظر بیشتری به خرج داده می‌شد و 8 ماه این 2 قلاده ببر در حداقل امکانات یک باغ وحش رها نمی‌‌شدند که حالا پس از مرگ یکی از این ببرها مسئولان محیط زیست و باغ وحش پارک ارم به دنبال مقصر بگردند و دلایلی را مطرح کنند که همان هم‌زدن بیشتر قضایا است که کوتاهی مسئولان روشن‌تر می‌شود.

معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست از همان ابتدای ورود ببرها به ایران اعلام کرد که "کارشناسان داخلی تجربه نگهداری از ببرها را ندارند و از تجربه‌ روس‌ها در این زمینه بهره می‌بریم.  با مرگ ببر نر همه به دنبال نوع بیماری هستند که ببر به آن دچار شده است و کسی از تجربه روس‌ها در نگهداری ببرها نمی‌پرسد، آیا زیستگاه موقت ببرها مورد بازرسی این کارشناسان قرار نگرفته است؟ اگر قرار بود ببر نر پس از 8 ماه بمیرد یعنی کارشناسان ایرانی به این نتیجه نمی‌توانستند برسند؟

4توله ببر سیبری ادامه  ‎
دهنده راه ببرهای وارداتی در ایران
--------------------------------------------------------------------------

در حالی‌که گمانه‌زنی‌ها درباره مختومه‌شدن پرونده احیای ببر مازندران در ایران با مرگ ببر نر سیبری قوت گرفته است، طبق تفاهم‌نامه سازمان محیط زیست بر اساس گفته‌های معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست روسیه 4 توله ببر دیگر را به ایران می‌فرستد.

ببرهایی که حداقل دو گزینه برای ورود آنها باید مورد توجه قرار گیرد، وحشی بودن و شناسنامه سلامت.

مرگ ناشی از "ایدز "، "گوشت خر " و "مشمشه "
-------------------------------------------------------------

با مرگ ببر نر سازمان محیط زیست اعلام کرد که ببر بیماری "مشمشه " داشته است، یک بیماری باکتریایی مسری خطرناک که اغلب سبب ابتلای تک  ‎
سمی‌ها می‌‌شود. این بیماری مشترک بین انسان و حیوان، به شدت کشنده است.

به گفته محمدباقر صدوق؛ معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست بیماری "مشمشه " در باغ وحش ارم تهران شیوع پیدا کرده است که به گربه‌سانان منتقل می‌شود.

اگر واقعاً ببر نر مبتلا به این بیماری باشد علاوه بر جانوران باید تمام افرادی که در باغ وحش ارم هستند نیز در قرنطینه نگهداری شوند چون این بیماری بین انسان و حیوان مشترک است. این در حالی است که مسئولان باغ وحش ارم و سازمان محیط زیست امروز جلسه مشترکی درباره بررسی علت مرگ ببر دارند.

امیر الهامی؛ مدیر باغ وحش پارک ارم تهران معتقد است: در زمان تحویل این 2 قلاده ببر سیبری به باغ وحش ارم، سازمان محیط زیست هیچ شناسنامه سلامتی را تحویل باغ وحش نداده و تنها به یک برگه واکسینه شدن ببرها کفایت کرده است.

به گفته وی سازمان محیط زیست قرار بود از باغ وحش پارک ارم تنها به عنوان یک زیستگاه موقتی یک تا 2 ماهه استفاده کند اما این یک ماه و 2 ماه تبدیل به 4 ماه، 6 ماه و در نهایت 8 ماه شد که بالاخره هم این "ببر نر سیبری " مرد.

مدیر باغ وحش پارک ارم تهران درباره اقدامات دامپزشکی درباره این 2 قلاده ببر سیبری می‌گوید: تمام اقدامات دامپزشکی این 2 قلاده ببر به  ‎
عهده خود سازمان محیط زیست بود و باغ وحش تنها محل زندگی این ببرها بود و ما هیچ مسئولیتی نداشتیم.

الهامی ادامه می‌دهد: ببرهای سیبری در باغ وحش کاملا جدا از دیگر جانوران نگهداری می‌شدند به طوری‌که محل نگهداری هر قلاده ببر هم جدا از ببر دیگر بود.

مدیر باغ وحش پارک ارم تهران یادآور می‌شود: دامپزشک خود محیط زیست زمانی که ببر را مورد معاینه قرار داد تست FIV گرفت که همان "ایدز گربه
سانان " محسوب می‌شود این یکی از احتمالات بود از سوی دیگر تشخیص بیماری را داد که ناشی از مصرف "گوشت خر " است.

آنها اعلام کرده‌اند که ببر این بیماری را از شیرهای باغ وحش گرفته است در حالی‌که شیرهای باغ وحش بعد از ابتلای ببر به بیماری مبتلا به این بیماری شده‌اند پس ما هم می‌توانیم بگوییم که شیرهای باغ وحش ارم از آن ببر سیبری بیماری گرفته‌اند.

ببری که در سردخانه پارک پردیسان آرام گرفته است
----------------------------------------------------------------

در حالی‌که مسئولان سازمان محیط زیست از بالاترین رده امروز (شنبه) جلسه‌ای را با مسئولان باغ وحش پارک ارم و دامپزشکی برگزار کرده‌اند تا بالاخره علت مرگ ببر نر را متوجه شوند، لاشه ببر نر در سردخانه پارک پردیسان آرام گرفته است. لاشه‌ای که اگر زنده بودن آن برای سازمان محیط زیست افتخاراتی را علی‌رغم صرف میلیاردها تومان هزینه به همراه داشت شاید در صورت بیمار نبودن بتواند برای محیط زیست درآمدزا باشد.

علت مرگ ببر نر روسی ساعت 14 امروز توسط محمدباقر صدوق؛ معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست در نشست خبری اعلام خواهد.

منابع

www.farsnews.ir

www.tehrantimes.com


هر انسان یک تجربه . هر تجربه یک نگاه. هر نگاه یک روش.

 

 یکی از مهم ترین اثرات و فواید فضای مجازی اینه که آدما میتونن بدون اینکه دیده و شناخته بشن با هم حرف بزنن،شاید بگید اینکه یه نکته منفیه! ولی به نظر من این رفتار ماست که به یک امکان وجهه مثبت یا منفی میده.

این به خود انسان بر میگرده که از شرایط و امکانات استفاده کنه یا سوء استفاده.

حرف زدن بدون دیده شدن این امتیاز رو داره که ترسی وجود نداره ،ترس از اینکه مبادا آبروم بره! نکنه همه بفهمن مشکل من چیه و...

از طرفی حتما هر کسی چیزی رو میدونه و راهی رو بلده که شاید هرگز به فکر دیگری هم نرسه در حالی که تنها راه حل مشکل اونه.

تجربیات مثل هم نیستند،پس آدما مثل هم نیستند.

به نظر من هر آدمی تو هر سن سال و شرایطی که باشه مملوء از تجربه است،چون حتما شرایط و موقعیت هایی که آدما در طول زندگی شون دارند با هم متفاوته و شرایط مختلف،دید های متفاوتی رو ایجاد میکنه و دید های مختلف اسم دیگه ی راههای مختلف اند.

میگن همیشه برای حل یک مسئله چند تا راه حل وجود داره.

زیاد دنبال ربط این حرفها با اسم و محتوا و موضوعیت وبلاگ نگردید چون به هم ربطی ندارن.

هدف من اینه که از این فرصت هم کلام شدن با بقیه استفاده کنم تا نگاه های جدید و راه های جدید حل مسائل مختلف رو یاد بگیریم. توی مسیر این هدف من سعی میکنم برای سوال کردن و پاسخ داشتن، خودم رو دوپینگ اطلاعاتی کنم و همین آرزو رو هم برای بقیه دارم.

از همه مخاطبان این وبلاگ هر چند که انگشت شمار باشند دعوت میکنم سوال مطرح کنند و تجربه ها شونو بیان کنند(توی زمینه های اجتماعی،فردی،فرهنگی،خانوادگی،اخلاقی،شخصیتی،ظاهری،باطنی،اعتقادی و....)

و باز از همه مخاطبان میخوام دنبال جواب سوال ها باشند و اظهار نظر کنند،اول بخاطر بیشتر دانستن خودشون و دوم برای یاد دادن به بقیه.

قطعا این سوال و جواب ها صرفا تخصصی نخواهند بود چون ما متخصص نیستیم،اما تجربه که داریم،دیدیم،شنیدیم،و گاهی اوقات از نزدیک لمس کردیم .بعضی اوقات شنیدن و بکار بستن یک تجربه مشابه میتونه از ده ها کلاس درس و جلسه سخنرانی مطلوب تر و اثر بخش تر باشه.